Ble lite tid til bilder idag. Ble en kjapp fotosession i Kattfjorden.
Fetere bakdekk er det og!
Glemte jo værapporten under alt oppstusset igår, men det framgikk vel godt av bildene. Kan melde om samme fantastisk sommerværet nordpå, 20 grader pluss. Samtidig er det bra at han herjer fra seg til turen går lenger sørover i landet. Ble godt og vel 10 mil idag og. Kjørte innersida av Kvaløya sørover og ut til Sommarøy. Her var det softis og kaffe sammen med fire andre ekvipasjer. Tidligere mekaniker på Tromsø Motor var der ute på en 800 GS på knastedekk. Et stort tap for oss kundene at han har slutta :-(
Ellers var det en RT og to Harleyer.
I kveld ble det utprøving av kjøremoduser og ESA innstillinger. Dette er gjeve saker. I Dynamic er ESA'en Hard som standard, i Road Normal og i Rain og Enduro er den Soft. Men så kan man indivduelt stille ESA'en i hvert av modusene. Så Dynamic med Soft eller Normal ESA funker bra på dårlige, men tørre veier. Det jeg snakket om i går at du kjenner sykkelen reise seg under deg, er ved justering av fjærforspenningen, hvor man kjører solo, solo med baggasje, eller passasjer + baggasje, vises i displayet med en, to hjelmer + koffert. Med dette elektronisk kommer det virkelig til å bli innstilt ved ekstra load på sykkelen, en klar sikkerhetsforbedring fra min forrige.
På returen gikk turen over Kattfjordeidet, ESA'en sluker alt av ujevnheter, får stadig vekk følelsen at jeg kan kjøre fortere med denne sykkelen, enn noen av de jeg har hatt før. Men prøver å tenke på å ta det litt pent også pga. innkjøringsperioden. En sak jeg ikke tenkte på igår, men som jeg ble påminnet om idag, er at stort sett alt av virbrasjoner er borte. Det lille som er igjen må være der. Den er nok ikke så viberasjonsfri som rekkefireren på GPZ'en, men den påsto amerikanerne at man kunne legge en Dime på tanken på, og den lå der fortsatt når man kom hjem. Ja, ja, bedre veier over prærien, enn her hjemme. Nei, viberasjoner er ikke noe å snakke om lenger, ikke rart speilene er krystallklare i hundre pluss.
En annen ting som småbekymret meg litt etter å ha lest et lite lass med tester og snakka med folk som hadde kjørt sykkelen var at motorbremsen skulle være borte. Dette var noe jeg likte med gammelsykkelen, den høye kompresjonen gjorde at bremsing ble begrenset til et minimum. Men igjen bekymring uten grunn, dette er bare tull. Den er riktignok ikke så markert som på Gamlingen, men ikke noe man trenger å tenke på. Det som derimot er borte er rester av ubrukt drivstoff som fører til smeller og ettertenning ved oppslakking i nedoverbakker. Nå syns jeg nå riktignok at dette var litt tøft, men ikke bedre enn at jeg prøvde Accelerator Module, man vil jo gi inntrykk av moderne, velfungerende innsprøytning og motorstyring, og ikke førkrigsmekanikk.
Den sterkt forbedrede salen som det har vært meldt om, føler jeg ikke stemmer noe særlig. Min følelse er at jeg vil få akkurat like mye tresmak av denne som jeg fikk på Gamlingen, det vil si omtrent ingenting, men det får man jo først bevist ved en lengere tur.
Den gamle kjørte jeg tross alt 860 km på, på 12 timer og ville hatt null problemer med å runde tusen.
Monterte GPS'en ikveld, ingen store overraskelser det heller, veldig klar skjerm i forhold til min gamle og fin plassering. Til sist idag nevnes at forbruket ble rapportert i 0,46, så noen desiliter forbedring der og.
Nå er det som jeg ser fram til litt vekslende forhold i alt sommerværet :-) men det er nå som å banne i kjerka, vi får tidsnok bruk for varmeholkene her nordpå!
Trip: 108 km
Totalt: 231 km
Denne Bloggen ble påbegynt våren 2008 når jeg kjøpte min første GS, som lydde navnet Dietl.
Er i 2024 inne i min tjuefjerde sesong og femte + sjette MC. Fikk levert min flunkende nye 1200 GS 22. Mai 2013 på Tromsø Motor.
MC historie:
2001: Kawasaki Zephyr 750 97´, 2004: Kawasaki GPZ 1100 98´,
2008: BMW F 650 GS 07´, 2010: BMW R 1200 GS 07´, 2013: BMW R 1200 GS 13’, 2024: Moto Guzzi V7 Speciale 17´
Andre blogger:
http://nexxo660.blogspot.com http://raudtind.blogspot.com