Locations of visitors to this page

søndag 3. juni 2012

Dag 2: Majavatn - Otta




Kostbare kilometer fra Namskogan til Grong og dårlig BMW reklame :-(

Startet som sagt dårlig på morran. Handyman på hotellet fant fram startkabler, men vi klarte ikke å få start. Neste smarte trekk var å prøve å taue den igang med bil, noe jeg har hørt flere ganger er mindre lurt. Det ble mange runder med harehopp og låst bakhjul, til jeg fant ut at sjette giret og full gass var løsningen. Kompresjonen på bokseren er nok så høy at lavere gir blir vanskelig. Da hadde vi klart og legge sykkelen over på sida også i en litt for brå sving, slik at jeg fikk draget fra siden. Heldigvis så han det, så han stoppa før han begynte å dra meg etter asfalten. Ingen synlig skrammer på GS 'en, skulle vært en anna sykkel! Nåvel, altså start til slutt og jeg la avgårde mot nærmeste BMW verksted i Trondheim. noen kilometer etter Namskogan er det en gammel jernbaneundergang hvor det er satt hastighet 40, så jeg slakket opp og giret ned, her forsvant tenninga og sykkelen stoppa. Skjønte at det var siste sukk med det batteriet. Så da var det å ringe forsikringsselskapets nødtelefon, de rekvirerte Viking redningstjeneste. Beregningsbil fra Grong, ble nesten to timers venting. Min IPad med GSM er god å ha. Slo opp nærmeste kontakt i Nord-Trøndelag i vår GS klubb på nettet. Han ble min redningsmann og kjørte 10 mil tur/retur med sitt eget batteri så jeg fikk overta det. Han sa det var bare tull at jeg hadde ringt etter berging, han kunne jo kommet med henger å henta meg. Da skulle han altså ha kjørt 25 mil på en søndags formiddag :-) For et flott nettverk å ha, det er jo gull verdt! Så da kom jeg meg videre. I Trondheim var det 13 grader og sol, men over Dovre ble det turens laveste så langt med sine 3,5 grader. Så i skrivende stund sitter jeg på Grand Gjestegård på Otta med et velfortjent glass rødvin og planlegger morgendagens rute.
Trip: 476 km
Total: 30312 km

Lørdag 2. Juni. Dag 1: Målselv - Majavatn






Parti fra Gratangsfjellet.
Startet fra Rundhaug i Målselv litt over 0900 i det sola begynte å bryte igjennom og tempen steg til solide 7-8 grader(0 grader kl. 0330). Kjørte til Kjøpsvik med kun korte stopp, og ble servert kaffe på solterassen og tempen var blitt tosifra. Tok ferga kl. 1400 over til Drag og la i vei med freidig mot. I Fauske var jeg inne på Statoil og henta kaffe, når jeg kom ut fikk jeg ikke startet sykkelen. Så lite strøm at starteren ikke dro rundt. Den første og beste jeg spurte hadde startkabler i bilen, og etter å ha plages litt med de grove kablene fikk vi start. Den hjelpsomme karen kjente til et privat MC verksted bare noen km sør for Fauske. Svingte innom, hvor innehaveren var i full grilling. Klokken var jo fem på en lørdag ettermiddag. Han hadde ikke noen batterier, men solgte meg en Ctek lader. Så bar det videre uten å kunne stoppe sykkelen, alt unødvendig elektronisk ble slått av. Jeg var jo klar over at batteriet begynte å bli dårlig før jeg startet hjemmefra, men Tromsø Motor hadde ikke batteri, så jeg tok sjansen, merket jo bare at starteren dro litt tregt i starten. Vel, vel, to bensinstopp med motoren igang, la ikke så mye merke til at jeg var nede i 4,5 grader over Saltfjellet, uten varme i håndtaka, men dro på sørover. Kom som planlagt til Majavatn, men ikke før klokka bikka 2200. Tok inn på Fjellheimen, og fikk hjelp av en handyman til skøyteledning ut av vinduet på rommet, og satte på den nyinnkjøpte laderen. Den blinket som neonlys i Las Vegas, så batteriet er nok helt gåent. Status nå på morran er at den ikke har klart å lade og det kommer advarsel EWS! i displayet. Nå spørs det om jeg får den igang med startkabler og kan komme meg ned til Trondheim. Det positive var at det var flott kjørevær hele dagen, selv om det er kjølig over fjellovergangene.

Trip: 723 km
Total: 29836 km
- Posted using BlogPress from my iPad