Denne Bloggen ble påbegynt våren 2008 når jeg kjøpte min første GS, som lydde navnet Dietl.
Er i 2024 inne i min tjuefjerde sesong og femte + sjette MC. Fikk levert min flunkende nye 1200 GS 22. Mai 2013 på Tromsø Motor.
MC historie:
2001: Kawasaki Zephyr 750 97´, 2004: Kawasaki GPZ 1100 98´,
2008: BMW F 650 GS 07´, 2010: BMW R 1200 GS 07´, 2013: BMW R 1200 GS 13’, 2024: Moto Guzzi V7 Speciale 17´
Andre blogger:
http://nexxo660.blogspot.com http://raudtind.blogspot.com
torsdag 27. juli 2017
Rallyeoppsett
Tidlig morgen på sykkelparkeringa på jobb.
Rallye:
Etter Russland-turen ble det grundig vask, og så satte jeg på Rallyesetet. Det er ikke så mye i bruk siden det er hardt i stoppen, og gjør setehøyden til 88 cm, det er en cm høyere enn orginalsetet på høyeste innstilling. Men det er samme setet som BMW i dag leverer på sin Rallye utgave. Så man kan si jeg var forut for min tid. Det fine er at sykkelen kan forvandles fra en stor Adventure maskin til en smekker offroadmaskin.
Service:
Mandag 24. Juli hadde jeg sykkelen på årsservice eller 30.000 km. Den var da gått 27724 km.
Servicen kom på 5800 kr med BMW klubb rabatt. Det var 4 timers arbeid. Skifte av motorolje/filter og kardangolje. Jeg har forløpig ikke betalt for nye bremseklosser bak. Disse var kjørt bare 11000 km. Jeg ba dem justere fotbremsepedalen, den gikk alt for dypt før den tok. De stilte pedalen på max, likevel gikk den dypt i forhold til en forrige generasjon som sto der og en helt ny sykkel. Så jeg fikk avtale om ny time 4. September for å forske mer på dette, derfor slapp jeg også betale bremseklossene foreløpig. Ellers hadde de glemt å nullstille Servicevarselet på sykkelen og oljenivået er bare halvt på glasset. Jeg fikk oljevarslet på etter første prøvetur samme kveld. Men girkassen virker mykere, så jeg har bestemt meg for å kjøre og se hvordan det går foreløpig.
Tips:
For de som bruker Cruise Contol. Min Roomis på Russland-turen la merke til at det blinket i bremselyset når jeg med CC på, kom i for god fart inn mot en sving. Han spurte om dette var for å slå av Cruise Control. Når jeg svarte bekreftende sa han at jeg kunne slå den av med å vri gasshåndtaket motsatt vei, fremover. Jeg stilte meg tvilende til dette siden gasshåndtaket går helt tilbake når man slipper det. Men han sa det var slik på Harleyen han hadde kjørt i USA. I etterkant kom jeg på at det vel faktisk var slik også på de Ultra Glidene vi kjørte på Route 66 i 2006. Og når jeg testet dette etterpå stemte det, men man må ta ganske bra i. Dette har jeg enten glemt, eller aldri lest i innstruksjonsboka. Men siden da har jeg spart på bremsene :-)
Dekk:
Tromsø Motor mente bakdekket var nesten utslitt, men at det varer noe kilometer til.
Fordekket er nå vel halvslitt mye bedre, jeg har nesten ingen vibrasjoner i styret, mot når dekket var nytt. Men det blir ikke Metzler Tourance Next en gang til. Jeg har også bedt dem stille styret opp til orginal posisjon, siden jeg kom på at dette var noe jeg fikk dem å fikse rett etter at jeg fikk sykkelen levert. Tenker at dette kan forsterke vibrasjonene. Det kom av at på 2007 modellen var styret så langt bak at det nesten tok i tanken ved fullt utslag. Jeg hevet det en tanke, men det lå fremdeles mye bakover, så den nye sykkelen ble veldig uvant. Muligens blir det Michellin Anaakee 3 neste gang, men jeg er skeptisk siden flere har klaget på syngende støy fra dette fordekket. Hvis ikke vibrasjonene i fronten blir bedre, vurderer jeg å få montert styredemper.
Abonner på:
Innlegg
(
Atom
)