Denne Bloggen ble påbegynt våren 2008 når jeg kjøpte min første GS, som lydde navnet Dietl.
Er i 2024 inne i min tjuefjerde sesong og femte + sjette MC. Fikk levert min flunkende nye 1200 GS 22. Mai 2013 på Tromsø Motor.
MC historie:
2001: Kawasaki Zephyr 750 97´, 2004: Kawasaki GPZ 1100 98´,
2008: BMW F 650 GS 07´, 2010: BMW R 1200 GS 07´, 2013: BMW R 1200 GS 13’, 2024: Moto Guzzi V7 Speciale 17´
Andre blogger:
http://nexxo660.blogspot.com http://raudtind.blogspot.com
torsdag 23. mai 2013
Torsdag 23. Mai: Jomfruturen
Da ble det 10 mil i kveld, enda jeg hadde bestemt meg for å ikke kjøre så langt, med sår hals. Men jeg klarte jo ikke å snu! Turen gikk til Skulsfjord, og et godt stykke utover Ringvassøya mot Hansnes. Etter 3-4 mil var jeg omvendt! Dette må uten tvil være den beste motorsykkelen jeg noen gang har kjørt. Da passer det jo jævlig bra at jeg akkurat har blitt eier av den. Jeg kunne fort skryte så det blir kvalmt, men skal prøve å la det være. Den inngir iallefall til en utrolig tillit i forhold til alt annet jeg har kjørt. Det blir vanskelig å kjøre sakte på denne. Lydbildet bidrar sterk til dette, herlig tomgang, og når man kommer opp i marsfart er det et herlig flerr når den får litt motstand å jobbe med på sjettegiret. Det er langt fra noen Jomfru, ref. jomfutur. Mer en villstyrig unghingst. Fjæringssystemet er over all forventning, det finns jo ikke dårlige veier her på øyene lengere, nåja, ta det nå litt med ro, det er mange mil som er uprøvd, og endel grusvei. Den automatiske lysreguleringen, hvor man kjører med kjørelys og så kommer lyset automatisk på når man kjører inn i tunellen(jeg kjørte gjennom to tuneller tur/retur idag), og det gikk kjapt, er jo særdeles høvelig.
Negative ting å sette fingeren på, er ikke så lett å plukke ut. Jeg fomler like mye med blinkelyset som jeg gjorde da jeg gikk motsatt vei, så det ser jeg bort fra, om en stund vil jeg nok sikkert ikke tilbake til BMW systemet, som jeg brukte lang tid til å foretrekke. Den japanske girkassa trenger jeg lengere tid til å bli vant med, selv om det ble bedre og bedre etterhvert. Den ligner nok mer på GPZ-kassa enn som gammelGS'en min, men jeg girte nok mye smoothere på Kawaen. Men det kommer sikker det og. Irriterte meg litt over pinnen for sidestøtta som stikker opp mellom fothvileren og girveksleren. Med min gamle boots var jeg mye borti, og lette etter beste posisjon. Dette påpekte jeg allerede på MC-messa på Lillestrøm, men forhandlerduden jeg snakka med påsto han ikke hadde merka noe til det ved lanseringen han hadde vært på. Ja, ja, det blir evt. baufila, eller ei anna støtte hvis det skulle komme. Speilene fortsatt imponerende, beste jeg har hatt på noen sykkel. Vindskjermen blir nok stående mye i høyeste posisjon, tviler på at vindavvisningen fra skjermen er bedre enn på Gamlingen, men der hadde jeg jo ei låvedør av en skjerm i forhold. Vingletsene hjelper nok på. Nå i sommervarmen kan jeg ikke si om håndavviserne holder, de ser jo unektelig litt puslete ut, men, mulig, hadde jo vært en seier designmessig. Det får holde med skryt for idag. Har jo ikke nevnt kjøremodus og ESA, får komme tilbake til det. Morsomt å sitte på sykkelen og stille hardheta på ESAen og kjenne sykkel vokse under deg :-) Det har jo vært en stund, men ikke på min 2007. Ingen tvil om at BMW har gjort en kanonjobb med denne sykkelen, skal mye problemer til for å ødelegge denne kjøregleden. La oss håpe og be om at de ikke kommer! Hvis noen fortsatt skulle vært i tvil; jeg er FORNØYD!!
Trip: 102km
Totalt 122km
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar