På lørdagen passerte jeg 5000 km og det er på tide med litt status og ettertanke. Det har som kjent vært endel problemer og klager på internasjonale internett-forum på den nye Wasserboxeren. Jeg må si jeg er stort sett like fornøyd nå når den første begeistringen har lagt seg. Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er girvekslingen mellom første og tredje gir(selvfølgelig via nøytral og andre). Derfra og opp går det som smurt. Den er hard på girene, treg og med diverse klunke-/klakkelyder. Både oppover og nedover. Har prøvd å venne meg til det og legge om måten jeg kløtsjer og girer på, men den varierer uansett og det er vanskelig å se noe mønster, varm eller kald. Forventningene var store til at vårclutch og ny, japansk girkasse skulle gjøre den bedre enn slik det var på min 2007 modell. Heller motsatt! Konklusjonen må være at japanerne er særdeles dyktige ingeniører når de klarer å lage en japsekasse som oppfører seg som en gammel BMW girkasse! Ellers har 4 av syklene levert her i Tromsø plutselig fått tregere startbryter mellom 500 og 1000 km. Dette mener jeg er tilfeldig med hensyn til kjørelengde, og skyldes at det kommer vann ned under bryterne ved vask eller regnvær. Etter å ha fått tørket en stund blir den bedre igjen. Ser på dette som en bagatell. Etter en vask kom det fram vannbobler og dråper når jeg trykket på flere av bryterne både på venstre og høyre side. Jeg ga de da en liten dursj med CRC 5-56 mens jeg hadde knappene i "åpen" posisjon, for å prøve å bøte på dette. Har ellers ikke hatt problemer med andre brytere. Noen har hatt problemer med både cruisecontrol og blinkers. Moralen må være å være forsiktig ved vask og ikke spyle direkte på bryterne og iallefall ikke med høytrykk, noe som verkstedene har en tendens til å bruke. Men bryterne burde tåle regn!
Søndag kjørte jeg en god del kilometer med grusvei i Enduro mode. Nå kjører jeg med høyere dekktrykk på indikatorene (2.7/3.2) fordi en hadde opplevd at de viste for lite og jeg tradisjonelt har kjørt med høyre trykk for å få dekkene til å vare lengere. Dette går ut over grusegenskapene. Men det er kun på "klinkekuler" at jeg ikke syns den fungerer kjempegodt på grusvei, og det er den beste "grusern" jeg har hatt, også bedre enn 650'en. Mine Metzler Next er pent og rundt slipt etter 5500 kilometer, synes jeg. Heller ikke trapping på fordekket. Regner med å kjøre en god del kilometer til på dem.
Innervesker til sidekoffertene var nå kommet, så nå venter jeg bare på min nye felg til forhjulet. Vibrasjonene er som før og varierer med veistandarden, men noen skummel "headshake" er det ikke snakk om så lenge man holder begge hender på styret. Har ikke sett noen andre som har meldt om felger med kast i. Jeg har som kjent eikefelgene, samme som på min 2007 modell. Riktignok er de i en annen, matt finish som det fester seg lettere skitt og asfalt til.
Konklusjonen min er at dette er verdens beste motorsykkel, iallefall som allroundsykkel. Er nok andre som er bedre innenfor sine spesialområder, men slik vil det jo alltid være. Dette blir jo også veldig subjektivt, mora og dattera, og alt det der :-)
Eine glückliche Schnellfahrer! :-D
Jørgen var så grei og låne meg denne tur/retur jobb. Say no more! |
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar