Dette blir en skryteartikkel om Tromsø Motor. Som jeg skrev ang. årsservicen jeg hadde på sykkelen 24. Juli, fikk jeg satt opp en ny time 4. September for å sjekke bakbremsen. De hadde justert pedalen på maks opp, etter at bremseklossene bak var skiftet. Klossene bak ble også byttet på ca. 15000km, noe jeg slapp å betale for, siden dette var en recall. Betaling for de nye klossene ble også satt på vent, siden jeg påsto at noe er galt med bakbremsen og at klossene som nå skulle være av en bedre kvalitet, måtte byttes etter bare 11000km. Hvis man sier at når bremsepedalen i vannrett stilling står i posisjon klokka tre, stoppa først pedalen når den var nede på klokka fem. Da strammer det godt i kne og legg, og jeg mente at det ikke kunne være normalt. Fotpedalen er noe jeg bruker sjelden og aldri, siden BMW'en er utstyrt med integralbremser, dvs. ved bruk av bremsehendelen aktiveres både bakbrems og forbrems. Men ved nødbremsing har det skjedd at instinktet har slått til, og begge deler har blitt brukt, noe som forsåvidt er bra. Vi sjekka derfor en ny GS og en brukt 2008-2012 modell som var inne. På den nye stoppa pedalen etter et par cm, altså før klokka fire. På den brukte var den på ca. fire.
Jeg leverte sykkelen på morran 4. September for at de skulle ha tid til å sjekke bremsene skikkelig. I tillegg skulle servicevarsel nullstilles, noe som ble avglemt på den ordinære servicen. Og jeg hadde også bedt dem sjekke vibrasjonene i styret. Resultatet ble at de hadde luftet bremsene, noe som førte til at pedalen stoppa på litt over kl. fire. Hvis dette hadde vært resultatet etter første servicen, hadde jeg ikke blitt å klaget, den var nå omtrent på samme nivå som den andre bruktsykkelen. Mekanikeren hadde imidlertid ikke slått seg til ro med det, men sjekka bremsesylindren og funnet at denne ikke bygde opp trykk slik den skal, så de hadde derfor bestilt ny bremsesylinder. Serviceintervallet var nullstilt. Jeg hadde lite bensin på tanken når jeg kjørte bortover på morgenen, bare 30km gjenstående, men det var kø på stasjonen og jeg tenkte at det holdt til prøvekjøringen de skulle gjøre. Overraskelsen var derfor stor når jeg oppdaget at de hadde fylt tanken opp til nesten halv tank.
Prøvekjøringen var derimot resultatløs, fordekket er nå så pent nedslitt at mye av mønsteret er over halvert. Og dette medfører som jeg erfarte ved forrige dekkbytte at vibrasjonene, nesten forsvinner, uansett veidekke. Jeg hadde også bedt de om å stille tiltingen på styret tilbake til orginalt, for jeg kom i sommer på at noe av det første jeg gjorde når sykkelen var ny, var å få tiltet styret litt bakover, siden jeg var blitt vant til dette fra 2007 modellen jeg hadde. Jeg tror at dette kan forsterke vibreringen i styret med nytt Metzler fordekk. Så strategien nå blir å prøve et annet dekkmerke enn Metzler når jeg må bytte neste år, siden jeg har sett folk på forum klage på det samme.
Nåvel, bremsesylinderen ankom, og jeg fikk ny time 29. September. Etter bytte av denne ble bremsepedalen nå som på den nye sykkelen vi sjekka, den stopper før klokka fire, etter bare en til to cm. Så nå blir det spennende å se hvor lenge de nye bremseklossene varer. For alt dette arbeidet inkludert nye klosser og ny bremsesylinder, er jeg ikke blitt fakturert noe. Så jeg sa til dem at fornøyde kunder, er de som slipper å betale ;-) I Mai til våren bikker sykkelen 5 år, så da er det slutt på all reklamasjonsrett. Jeg får håpe jeg nå har fått luket bort alle skavanker, så får vi se om det dukker opp noen nye Recalls. Og det er jo et godt argument for å bytte sykkel :-D
En ting er iallefall sikkert, jeg har i sommer fått upåklagelig service og oppfølging av Tromsø Motor, og jeg oppfordrer derfor alle til å støtte opp om vår lokale forhandler og ikke hoppe på alle såkalte fantastiske tilbud på bl.a. dekkskifte, gjennom diverse mer eller mindre seriøse MC-klubber. Vi vil angre den dagen vi må kjøre 50 mil til Bodø for service på merkeverksted.
Denne Bloggen ble påbegynt våren 2008 når jeg kjøpte min første GS, som lydde navnet Dietl.
Er i 2024 inne i min tjuefjerde sesong og femte + sjette MC. Fikk levert min flunkende nye 1200 GS 22. Mai 2013 på Tromsø Motor.
MC historie:
2001: Kawasaki Zephyr 750 97´, 2004: Kawasaki GPZ 1100 98´,
2008: BMW F 650 GS 07´, 2010: BMW R 1200 GS 07´, 2013: BMW R 1200 GS 13’, 2024: Moto Guzzi V7 Speciale 17´
Andre blogger:
http://nexxo660.blogspot.com http://raudtind.blogspot.com
onsdag 4. oktober 2017
Skryt til Tromsø Motor
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar