Yr meldte årets femte sommerdag, så da passa det perfekt å ta en dag avspasering. Kjørte ut til Brensholmen og tok ferga til Botnhamn kl. 08:45.10 grader og havskodde som lurte i horisonten, var ikke helt etter værmeldinga. I Ersfjorden lå den så langt inn at Okshornan var vekke. I Steinfjorden var ikke restauranten åpen, så det bar gjennom tunnelen til Bergsfjorden. Lunch på Hamn ble vurdert, men så fikk jeg lyst å kjøre til Torsken. Der føler man seg ikke så veldig velkommen, alt er stengt og mest parkering forbudt skilt. Det som er noe å se er veianlegget og kirka, fra utsida. Kjørte tilbake til Gryllefjord. Jeg har hatt litt for lite luft i dekkene i det siste, så jeg ville toppe litt opp når jeg så luftmåler på den kombinerte nærbutikken og bensinstasjonen. Tabbe! Den stjal luft i stedet for å fylle. Ved nærmere ettertanke tror jeg det samme har hendt meg der en gang før. Jeg pjeska så mye at trykket i bakdekket gikk ned fra 2,7 til 1,5 bar. Måtte ta meg en karbonade på Spiseriet, mens jeg vurderte situasjonen. For å gjøre en lang historie kort, ble jeg berget av en type ASVO bedrift, som hadde luftkompressor. Uten det hadde det nok blitt korteste vei til bensinstasjon på Siland. Så ikke for meg å kjøre Sifjordura med halvfullt bakdekk. Men nå var alt så mye bedre, så på Svanelvmoen svingte jeg av mot Kaperdalen. Flott oppe på skaret der, og et parti med ny, opparbeidet vei hvor det var vanskelig å tøyle hingsten. Har vel bare kjørt her en gang før på sykkel, for over 10 år siden. Husker jeg var spent når jeg kjørte på GPZ'en ned ura, men på GS'en blir det meste bare en lek, så det virket som ura var blitt bare til et par, tre hårnålssvinger. Mulig de har retta ut veien litt. Det pågikk også arbeide i den en av tunellene, det er bra, for de andre er av mildt sagt dårlig standard her ute, selv på Senja. Når jeg kom ned ura til sjøen kjørte jeg til venstre, til en plass jeg aldri har vært tidligere; Flakkstadvåg. Fantastisk fin plass i godværet. Årsaken til at jeg kjørte hit, var at jeg ville rekognosere camping og anmarsj til fjellet Kvænan, Senjas nest høgste fjell. Kanskje blir det gjort et forsøk på å bestige det, en gang i framtida. Veldig smal vei utover der, så jeg holdt på å få et ublidt møte med et bobilspeil, men klarte å vri meg unna. Så var det bare å snu og kjøre tilbake, tok nå andre veien og kjørte til Medby, gjennom ny tunell til Grundfarnes og etterpå til Kaldfarnes. Tilbake på Svanelvmoen, hvor dagens høyeste temp var 22 grader, svingte jeg til Silsand. Her ble det ei pølse på bensinstasjon da jeg hadde lyst å nå Heia-treffet. På Silsand passerte jeg også 30.000 km på GS'en, respektabelt på 5 år i NordNorge? Kjapt over Gisundbrua og gjennom Finnsnes, bensinfylling på Buktamoen, gjennom Takelvdalen og stopp på torsdagstreffet på Heia. Her var det uvanlig mange kjente fjes fra Tromsø, og sikkert 150-200 andre MC-entusiaster. Ble spandert kaffe av en blankpussa Kvaløyværing, så det ble lite til saman. Hørte ingen som ville kjøre Malangen, til tross for asfaltarbeid i Lavangsdalen, så jeg kjørte aleina heim også, via "baksia" av Sagelvvannet og Storsteinnes. I Malangen hadde de laget 8 - 10 felt med klinkekuler av grus hvor de hadde byttet ut stikkrenner, tror jeg. De var i tillegg nesten ikke merket, så i motsol var de skumle feller. Heldigvis ikke i sving, så det gikk fint selv om den første kom svært overraskende på. Etter Ryaforbindelsen var det bare å lunte hjem de endeløse 60 sonene på Kvaløya, hvor UP lurer bak annahver busk. Hjemme litt over halv ni, så da hadde jeg vært over 12 timer på veien og kjørt 46,5 mil. En vel anvendt avspaseringsdag på eventyrøya Senja. Storkosa meg hele dagen.
30.000 km passeres, og 20 grader på Silsand.
Ganske folksomt på Heia. Mange kjente.
Trip: 465 km
Total: 30157 km
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar