Locations of visitors to this page

lørdag 2. mai 2020

Lørdag 2. Mai: Service.

Etter at Tromsø Motor gikk konkurs i vinter, bestilte jeg oljefilter og luftfilter fra XLMoto, 377 kr. Så var det å begynne å jakte motorolje i Tromsø. Disse syklene er kjente for å være finspiste på oljen. Da de ble lansert i 2013, var det kun en olje BMW anbefalte; Castrol Power 1 Racing 5W-40 API SL MA2. Senere har BMW kommet med en egen olje, skal visstnok være produsert av Shell. Ser på nettet at noen anbefaler en Motul olje. Via et tips fra Klaudius, fant jeg Castrol Racing 1 hos BilExtra på Langnes. Fikk litt sjokk når jeg så prisen på hyllekanten, 1010kr for 4 liter dunken. Men når jeg kom i kassa og spurte etter rabatt, viste det seg at de hadde en kampanjepris på 599kr. Oljefilteret som sto i, krever en spesiell kopp, for å løsne. Den gamle fra 2007 modellen, passa ikke, heldigvis passa Hazet koppen til Porscha perfekt. Det nye KN filteret kan man bruke 17mm kopp på. Luftfilteret er litt småknotete å skifte, men det gikk nå greit det og. Det gamle var ikke så skittent, så det var neppe nødvendig å skifte, men syntes det var like greit, når jeg hadde kjøpt det. Ifølge serviceboka skal oljeskift med filter kreve 4,2 liter olje. Vi har dårlig erfaring med mer enn 3/4 deler i glasset, så jeg endte opp med ikke å fylle på hele 4 liters dunken. Kjørte en testtur til Vikanesset, og ble positivt overrasket. Girskiftet i andre og tredje gir gikk softere enn noen gang. Blir svært spennende å kjøre litt mer og se at dette ikke bare er innbildning. Temperaturen har nok også mye å si, men følelsen nå var at jeg aldri har opplevde girkassa så smooth. Håper virkelig at dette stemmer. Jeg skiftet ikke olje i fjor, siden jeg har kjørt såpass lite. Oljen så veldig fin ut, så jeg kommer neppe til å legge opp til å skifte hvert år. Siden service i Mai 2018 har jeg bare kjørt ca. 5800 km. Denne helsyntetiske oljen holder nok i massevis. Skulle det bli en helt annen kjørelengde, må man selvfølgelig skifte oftere.







Service på 35069 km.