Locations of visitors to this page

lørdag 21. juni 2014

Dag 11. Trofors - Kvaløya

Da gjensto bare siste lange dagen med transportetappe nordover E6. I kjøringa like før åtte, seks grader på morran. Vi passerte Mosjøen og Mo i Rana i godt driv. Tok en kaffe og en vaffel på siste kroa; Krokstrand, før Saltfjellet. Det varmet når det viste seg å bli 1,5 grader og snøslaps på visiret over fjellet. Men vi klarte oss uten regnklær til ferga Bognes - Skarberget. Vi så at det var byger nordover, men optimistiske som vi er, fortsatte vi uten regnhyre. Det var ikke så lurt med tanke på at man vet at Ballangen er et regnhøl. Så der var det bensinfylling og på med regnstasen etter 3 mil med intense regnbyger. Som vanlig kjørte man da bare et par kilometer, så var det knusktørt på veien. Det varte helt til Bjerkvik, men over Gratangsfjellet sto han tjukk. To grader over fjellet, hustrige greier i fuktig tøy. Jeg var nå oppe i fem lag tøy på overkroppen! Fra Bjerkvik og hjem ble det aldri over 5 grader, mye regn og endel vind. Da er det egentlig for kaldt for å kjøre motorsykkel i så mange timer. Så når siste turkamerat svingte av etter en siste Statoil kaffe på Setermoen, gikk det hjemover i rolig tempo med regnovertrekk både på støvler og hansker, da er det ikke så lett å kjøre motorsykkel, og man priser seg lykkelig over varmehåndtak og cruise control. Ble E8 idag så man slapp å svinge så mye :-)




Så da var man i mål etter en ny, flott MC ferie med mange fine opplevelser og uten uhell. Vi nådde alle målene jeg hadde satt meg, bortsett fra å passere 5000km på årets tur, og sette en Alltime High rekord. Men vi fikk det litt for travelt med å komme oss hjem på slutten, så da endte det med at jeg manglet 15 mil på å nå den grensa. Man skal kjøre litt på kryss og tvers i Norge for å oppnå det. Som vanlig litt vemodig å parkere sykkelen etter en så lang tur, og med forventninger som man har bygd opp over nesten et helt år. Og man står foran storrengjøring av sykkel og utstyr.
Så da tapper man seg et kokvarmt badekar og lar en sliten kropp synke nedi med et glass rødvin for handa. Takk for nok en flott tur!

Trip 1: 802 km
Trip 2: 4855 km
Total: 13033 km

Dag 10. Torsdag 19. juni: Åndalsnes - Trofors

Startet dagen på Riksvei 64 nordover til fergesambandet Åfarneset - Sølsnes, undersjøisk tunell over til Molde. Her la vi inn Orkanger på GPSen, og kjørte Europavei 39. Vi hadde pratet om å kjøre Atlanterhavsveien, men på grunn av overskyet vær, noen regnbyger og tåke i fjellene, lot vi være denne gangen. Innover landet mot Sunndalsøra, sto bygene enda tettere, så det var nok lurt å holde seg nærmere kysten. Jeg hadde lest et tips på Facebook-gruppa BMW-MC Troms at en av Adventure-gutta anbefale å kjøre over Fosen halvøya i stedet for å snegle seg gjennom Trondheimstrafikken. Så vi satsa på det, tok av på R710 rett før Orkanger nordover til ferga Valset - Brekstad. Videre bare det forbi Høylandet med jagerfly dundrende over oss på R710 og R715. Fine småveier, ypperlig på motorsykkel, men tildels vått og alt av forskjellig veidekke, dog ingen grusveier. Vi kjørte helt opp forbi Namsos før vi kom inn på E6 ved Grong. Det tok tid, men da hadde vi unngått mye av stresset på motorveien ved Orkanger, Trondheim, Steinkjær. Jeg har ikke sett på om denne veien via Fosna blir mye lengere, men det er iallefall mye mer avslappende kjøring. Så takk for tipset! Senere har jeg sjekket på nettet, og funnet at turen over Fosen blir ca. 6 mil lenger. Nå begynte det å bli sent på kvelden og vi måtte begynne å tenke på overnatting, og hvor langt strekket ville bli på morradagen, etterhvert som det ble klart at vi alle satset på å være hjemme fredagskvelden. Den mest kortreise gutten skal jo bare opp til Tysfjord og hadde således ikke langt igjen, mens det er 35 mil lenger til Tromsø. Så det endte med at Kjøpsvikingen tok inn på samme hotell i Namskogan, som vi overnattet på nedoverturen. Mens vi to langveisfarende gutta ville kjøre litt lengere inn i Nordland Fylke, mens det var bra kjørevær og tørt på veiene. Vi tok sikte på 15 mil til, til Mosjøen, men det ble kaldt, 3,5 grader og så kjørte vi inn i en ny regnbyge, uten regnklær. På Trofors så vi en åpen camping, Storforsen, så her ble det en god gammeldags campinghytte, men med en god panelovn i. Så vi slapp unna med 350kr og slapp å slå opp telt. Vi ordna oss en kopp varm kaffe klokka halv ett om natta, før vi bikka oss. Så det ble bare 10 mil og 1,5 timer lengere kjøring, men de var gode å slippe på siste dag med transportetappe.

Regnbygene kom og gikk.
Fergeleiet Valset, ferge til Fosen halvøya sørfra.

Trip 1: 665 km
Trip 2: 4052 km
Total: 12230 km

Dag 9. Onsdag 18. juni: Sogndal - Åndalsnes

Vi la ivei nordover på Riksvei 5 på morningen, til Skei og Byrkjelo. Over fjellet på R60 til Innvikfjorden. Forbi Olden og til Loen. Her holdt de fortsatt på med en kraftig oppgradering av veien. Da vi kjørte her i 2011 var de såvidt begynt, og det trengtes kanskje, for dette var nok den dårligste veistandarden vi opplevde i 2011. Selv den freda turistvegen i Jondalen var bedre. Heller ett pluss når man kjører GS, men jeg kan tenke meg at tungtrafikken sliter. Vi passerte Lo-vik Camping hvor vi leide hytte i 2011. I Julen 2012 ble denne campingen endevendt av orkanen Dagmar med påfølgende flom. Vi kjørte opp Loendalen til Loenvatnet. Kaffe og vafler på en campingplass, hvor jeg regner med det var Jensen & Co. overnattet i sin tid, på sin Vestlandstur. Dette viste seg ved avsjekk i ettertid å ikke stemme, de hadde vært på besøk hos noen med privat hytte ved vannet. Det gikk smal vei flere kilometer innover langs vannet, men gutta var mer interessert i vafler. Kommer jeg tilbake hit på GS, står en tur til veienden øverst på blokka. Det skal også være en campingplass til lenger innover. Fikk sjekka ut hvor man starter på turen til Skåla-tårnet, men jeg fikk ikke de andre med på å ta turen dit. Så det får være til en annen anledning. Et fantastisk vakkert sted her ved Loen-vatnet.  
Vi kjørte til Stryn og tok østover etter R15. Benyttet anledningen til å kjøre Gamle Strynefjellsvei(258) over til Grotli. Dette var en flott og spesiell opplevelse. Vet ikke om jeg får mine GT turkamerater med på at den var flott :-) Først slynget veien seg oppover i dalen på en smal krøttersti, med tvilsomt veidekke. Like etter sommerskisenteret gikk det over til grusvei. Den var bra nedkjørt i sporene, men rygger med grus i mellom og på kantene. Typisk vei for GS redskap, så det var en lykkelig mann! Så bar det videre nordover på R63 over fjellet og ned i Hardanger, bare et par, små fotostopp, før det bar videre opp på andre siden, over fjellet til Storfjorden og fergesambandet Eidsdal-Linge. Avslutningen på dagens kjøring ble ned Trollstigen til Åndalsnes. En innholdsrik, og nok den fineste dagen på turen for min del. Turistanlegget på toppen av Trollstigen er nå ferdig, og for meg ble det en mer luftig opplevelse å gå ut på nebbet som er laget flere hundre meter over dalen, enn på Preikestolen. På toppen av Trollstigen kom regnet, så det ble tilnærmet sneglefart på våt, forholdsvis nylagt asfalt nedover svingene.
Da var det godt å avslutte dagen med å ta inn på vårt stamhotell Grand Bellevue på Åndalsnes, med biffmiddag og rødvin. Turens gastronomiske opplevelse!
Innover Lovatn fra Lovatn Feriesenter.

God trøkk oppover Gamle Strynefjellsvei!

Heisen går ved Sommerskisenteret.

Gruserne!


Gutta svinger opp Ørnesvingen.
Standard Hardangermotiv.

Magasug over Trollstigen.

Trip 1: 332 km
Trip 2: 3396 km
Total: 11574 km