Locations of visitors to this page

lørdag 21. juni 2014

Dag 9. Onsdag 18. juni: Sogndal - Åndalsnes

Vi la ivei nordover på Riksvei 5 på morningen, til Skei og Byrkjelo. Over fjellet på R60 til Innvikfjorden. Forbi Olden og til Loen. Her holdt de fortsatt på med en kraftig oppgradering av veien. Da vi kjørte her i 2011 var de såvidt begynt, og det trengtes kanskje, for dette var nok den dårligste veistandarden vi opplevde i 2011. Selv den freda turistvegen i Jondalen var bedre. Heller ett pluss når man kjører GS, men jeg kan tenke meg at tungtrafikken sliter. Vi passerte Lo-vik Camping hvor vi leide hytte i 2011. I Julen 2012 ble denne campingen endevendt av orkanen Dagmar med påfølgende flom. Vi kjørte opp Loendalen til Loenvatnet. Kaffe og vafler på en campingplass, hvor jeg regner med det var Jensen & Co. overnattet i sin tid, på sin Vestlandstur. Dette viste seg ved avsjekk i ettertid å ikke stemme, de hadde vært på besøk hos noen med privat hytte ved vannet. Det gikk smal vei flere kilometer innover langs vannet, men gutta var mer interessert i vafler. Kommer jeg tilbake hit på GS, står en tur til veienden øverst på blokka. Det skal også være en campingplass til lenger innover. Fikk sjekka ut hvor man starter på turen til Skåla-tårnet, men jeg fikk ikke de andre med på å ta turen dit. Så det får være til en annen anledning. Et fantastisk vakkert sted her ved Loen-vatnet.  
Vi kjørte til Stryn og tok østover etter R15. Benyttet anledningen til å kjøre Gamle Strynefjellsvei(258) over til Grotli. Dette var en flott og spesiell opplevelse. Vet ikke om jeg får mine GT turkamerater med på at den var flott :-) Først slynget veien seg oppover i dalen på en smal krøttersti, med tvilsomt veidekke. Like etter sommerskisenteret gikk det over til grusvei. Den var bra nedkjørt i sporene, men rygger med grus i mellom og på kantene. Typisk vei for GS redskap, så det var en lykkelig mann! Så bar det videre nordover på R63 over fjellet og ned i Hardanger, bare et par, små fotostopp, før det bar videre opp på andre siden, over fjellet til Storfjorden og fergesambandet Eidsdal-Linge. Avslutningen på dagens kjøring ble ned Trollstigen til Åndalsnes. En innholdsrik, og nok den fineste dagen på turen for min del. Turistanlegget på toppen av Trollstigen er nå ferdig, og for meg ble det en mer luftig opplevelse å gå ut på nebbet som er laget flere hundre meter over dalen, enn på Preikestolen. På toppen av Trollstigen kom regnet, så det ble tilnærmet sneglefart på våt, forholdsvis nylagt asfalt nedover svingene.
Da var det godt å avslutte dagen med å ta inn på vårt stamhotell Grand Bellevue på Åndalsnes, med biffmiddag og rødvin. Turens gastronomiske opplevelse!
Innover Lovatn fra Lovatn Feriesenter.

God trøkk oppover Gamle Strynefjellsvei!

Heisen går ved Sommerskisenteret.

Gruserne!


Gutta svinger opp Ørnesvingen.
Standard Hardangermotiv.

Magasug over Trollstigen.

Trip 1: 332 km
Trip 2: 3396 km
Total: 11574 km

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar