Locations of visitors to this page

søndag 16. juli 2017

8. Juli. Dag 6: Soloveski

Hele lørdagen var satt av til å besøke øygruppen Soloveski midt ute i Kvitsjøen mellom Kem og Arkangelsk. Munkeklosteret her fra 1500-tallet står på Unescos verdensarvliste. Fergeturen en vei var på to timer, og det var mye vind og krapp sjø midt imot på turen utover. De delte ut spyposer, og de var i bruk, riktignok ikke av oss vikingene fra Norge. Vi hadde ikke lest oss opp på øyene, så vi hadde ikke ordnet med guidingen eller transport, så det ble til at vi besøkte klosteret og alt av souvernierbutikker. På ettermiddagen var vi også innom et interessant båtmuseum med engelsktalende guide. I tillegg ble det kafébesøk og mat ute på øyene. Jeg ble veldig uvel etter båtturen, kjentes ut som omgangssyke. Fikk smerter i musklene i beina, og søkksvett. Var også på toalettet og prøvde å få kastet opp. Heldigvis hadde vi bare 17 km å kjøre etter to timers båttur innover igjen, hvor jeg tilbrakte mye tid på dekk. Vinden hadde stilnet av og det var nesten havblikk. Det ble også sol og litt varmere på ettermiddagen. Vel innkvartert på hotellet Kemka utenfor byen Kem, tok jeg varm dursj og en 400 grams Ibux, før jeg kraup under dyna. De andre gikk på middag. Formen la en liten demper på min opplevelse av Soloveski, men det var likevel en interessant og spennende dag med mye kultur og mindre MC-kjøring.




Var endel munker og prester å se i klosteret :-)


Solnedgang over Kvitsjøen.

Trip 17 km
Totalt 26308 km

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar